
Szorstkość papieru to jedna z cech, które mają bezpośredni wpływ na jakość druku. To od niej zależy na ile wyraźne będą detale i jakie wrażenie końcowe wywoła zadruk.
W artykule opiszemy czym jest szorstkość papieru, jak wpływa na różne aspekty druku oraz kiedy warto wybrać papier gładki a kiedy szorstki.
Czym jest szorstkość papieru
Szorstkość papieru odnosi się do jego struktury powierzchniowej. Każdy papier ma na swojej powierzchni mikro i makro nierówności, które wpływają na proces drukowania. Szorstkość papieru określa zdolność rozdzielczą powierzchni czyli możliwość wykonania na niej odbitki drukarskiej z założoną dokładnością szczegółów.
Papier o niskiej szorstkości to papier z mikro nierównościami. Papier o wysokiej szorstkości ma makro nierówności, dlatego jego powierzchnia jest bardziej chropowata.
Jak szorstkość wpływa na jakość druku
Różnice w szorstkości papieru mają zasadnicze znaczenie w procesie druku, zwłaszcza dla jakości odwzorowania detali, szybkości schnięcia tuszu i ogólnego wygląd zadruku.
1. Nasiąkliwość i rozprowadzanie tuszu
Szorstki papier ma większą zdolność do chłonięcia tuszu co może prowadzić do jego rozmazywania. Tusz wnika głębiej w nierówności papieru, a przez to kolory mogą wydawać się mniej nasycone, zaś kontury mniej wyraźne. Taki efekt może być pożądany w niektórych projektach, jednak wszędzie tam gdzie wymagane jest precyzyjne odwzorowanie detalu, będzie uznany za znaczącą wadę zadruku.
2. Wyrazistość detali
Gdy drukujemy materiały zawierające liczne drobne szczegóły, teksty pisane małą czcionką, ilustracje techniczne lub zdjęcia, należy wybrać papier o dużej gładkości. Im bardziej chropowata powierzchnia, tym większe ryzyko utraty detali – tusz może wsiąkać w zagłębienia, co zniekształca linie i kształty.
3. Schnięcie tuszu
Papier o wyższej szorstkości szybciej chłonie tusz. Przyspiesza to proces schnięcia a dzięki temu skraca czas realizacji zadruku. Właściwość absorpcji tuszu wykorzystywana jest w pilnych projektach, zwłaszcza wysokonakładowych.
Kiedy wybrać szorstki papier, a kiedy gładki
Wybór między papierem o bardziej lub mniej chropowatej powierzchni zależy od wolumenu nakładu oraz efektu, który chcemy osiągnąć.
Papier o wyższej szorstkości – do szybkich i ekologicznych zadruków
Materiały wielkonakładowe jak gazety, broszury czy ulotki, drukowane są najczęściej na papierze o bardziej chropowatej powierzchni. Z uwagi na właściwości absorpcyjne papieru o wyższej szorstkości, używany jest do druku szybkoschnącego. Niejednokrotnie realizacja projektu na takim papierze jest bardziej ekonomiczna.
Ekologiczny wizerunek: papier o wyższej szorstkości, zwłaszcza ten z recyklingu, nadaje produktowi naturalny, ekologiczny wygląd. Często wybierany jest przez firmy, które chcą w ten sposób podkreślić swoją dbałość o środowisko.
Papier gładki – do zadruku wysokiej jakości
Materiały promocyjne, w tym foldery i katalogi, gdzie ważna jest wysoka jakość druku, najczęściej realizowane są na papierach gładkich. Ich powierzchnia zapewnia nasycone kolory, ostre detale i luksusowy wygląd.
Fotografie, grafiki, albumy: do większości prac artystycznych wybierane są papiery o jak najwyższej gładkości aby zapewnić odpowiednia ostrość konturu, wyrazistość detalu i głębię koloru.
Podsumowanie: rodzaje papieru a szorstkość
Im bardziej luźna struktura papieru, tym jego powierzchnia ma więcej makro nierówności. Takimi papierami są niepowlekane papiery objętościowe, zwłaszcza z dużym wolumenem.
Im papiery są bardziej kalandrowane (gładzone), tym ilość makro nierówności się zmniejsza.
Apretura powierzchni zapewnia gładkość papieru, szczególnie powlekanie kaolinem. Papiery niepowlekane mają wyższą szorstkość niż papiery kredowane, nawet jeśli te były powlekane tylko jednokrotnie.
Pokazujemy te zależności na poniższym zestawieniu. Szorstkość jest mierzona metodą Bendtsena: im wynik wyższy tym papier jest bardziej szorstki.
Nazwa papieru |
Rodzaj papieru |
Pomiar szorstkości metodą Bendtsena ml/min |
ALTO 80 – 150g |
Objętościowy, wolumen 1.5 |
400 |
ALTO 80 – 130g |
Objętościowy, wolumen 1.3 |
250 |
ALTO Satine 100 - 240g |
Kalandrowany (gładzony) |
120 |
SORA MATT ARTE 100 – 135g |
Kreda objętościowa 1.10-1.14 jednokrotnie powlekana |
100 |
Więcej o w/w papierach znajdziesz:
ALTO 1.5 Niepowlekany, bezdrzewny papier offsetowy o znacznym spulchnieniu
https://panta.com.pl/papiery-niepowlekane/1040-alto-1-5-blanc-80-g-m2-.html
ALTO 1.3 Niepowlekany, bezdrzewny papier offsetowy o delikatnym spulchnieniu
https://panta.com.pl/papiery-niepowlekane/3426-alto-1-3-blanc-100-g-m2-.html
ALTO Satine Niepowlekany, bezdrzewny papier kalandrowany o jedwabiście gładkiej powierzchni
https://panta.com.pl/papiery-niepowlekane/1024-alto-satine-naturel-100-g-m2-.html
SORA MATT ARTE Bezdrzewna kreda objętościowa, jednokrotnie dwustronnie powlekana
https://panta.com.pl/papiery-powlekane/2938-sora-matt-arte-100-g-m2-.html